タイトル |
-
農学系・工学系日本語論文の「緒言」の論理展開分析 : 形式段落と構成要素の観点から
-
en
An Analysis of the Structure and Expressions of the Introductions of Agricultural and Engineering Science Papers Written in Japanese
|
その他のタイトル |
-
ノウガクケイ コウガクケイ ニホンゴ ロンブン ノ ショゲン ノ ロンリ テンカイ ブンセキ : ケイシキ ダンラク ト コウセイ ヨウソ ノ カンテン カラ
|
作成者 |
-
-
en
MURAOKA, Takako
ja
村岡, 貴子
ja-Kana
ムラオカ, タカコ
-
-
en
YONEDA, Yukiyo
ja
米田, 由喜代
ja-Kana
ヨネダ, ユキヨ
-
-
en
CHINAMI, Kyoko
ja
因, 京子
ja-Kana
チナミ, キョウコ
-
-
en
NISHINA, Kikuko
ja
仁科, 喜久子
ja-Kana
ニシナ, キクコ
-
-
en
FUKAO, Yuriko
ja
深尾, 百合子
ja-Kana
フカオ, ユリコ
-
-
en
OTANI, Shin-ya
ja
大谷, 晋也
ja-Kana
オオタニ, シンヤ
|
権利情報 |
-
©2005 専門日本語教育学会
-
本文データは学協会の許諾に基づき学会ホームページ公開のPDFから複製したものである
|
主題 |
-
Other
農学系・工学系日本語論文
-
Other
諸言
-
Other
論理展開
-
Other
形式段落
-
Other
直接的モデル
-
Other
en
agricultural and engineering science papers written in Japanese
-
Other
en
Introductory sections
-
Other
en
logical structure
-
Other
en
paragraph
-
Other
en
direct models
|
内容注記 |
-
Other
40007066381
-
Other
application/pdf
-
Abstract
本研究は、農学系と工学系の代表的な学術雑誌6種に発表された1,194本の論文の緒言について、分野ごとに1)内容とその論理展開の様相、2)用いられる表現とを分析した。こうした研究を行うのは、理系研究留学生に対し、論文作成に必要な論理展開と言語についての知識を迅速に獲得させるために、当該留学生の最も関心の深い分野の典型的な論文を集約的に直接的モデルとして提示したいと
考えたことによる。本研究の調査の結果、緒言は典型的には3段落か4段落によって構成され、それらの各段落は「領域提示」「課題設定」「研究動向提示」「研究概要紹介」に対応していることが明らかとなった。この結果を用いて、今後、論文作成方法についての一般的知識を具現化した分野別のモデル集をリソースとして編纂していきたいと考える。
-
Other
This paper analyzest he logicals tructure and expressionsu sed in the introductions ectionso f 1194p aperst hat appearedi n representatives electiono f recenta cademicj ournalso n agriculturea nd engineeringin ordert o gain data-basede videncea s to 1) what logicalc ontenti s typicallyc hosena nd arrangedi n the introductionf or each specializedf ield, and 2) what expressionsa nd structure are used to represent these contents.O ur aim is to provide international students with a substantial number of direct models selected from papers in their own fieldsb ecaused irectm odelsw hichd iscussi deas most familiara nd at most concernf or learners will assist them in understandingt he logicalf rame and relevant linguistick nowledgen eeded to write their own papers. The results showt hat the introductionsty picallyc onsisto f three or four paragraphs that correspondr espectivelyto four specificc ontents:1 ) a definitiono f the territory,2 ) a reviewo f previousr esearch,3 ) the "puzzle"th e author intends to solvea nd 4) a comprehensivien troductorys ummaryo f the author'sr esearch. Wee xpectt he results willh elp us to prepare resourcesf or each specializedfi eldc ontainings electedr eadingst hat substantiateg eneral informationa bouth ow a paper shouldb e structureda nd written.
|
出版者 |
専門日本語教育学会
|
日付 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
VoR |
資源識別子 |
URI
https://jrckicn.repo.nii.ac.jp/records/374
|
関連 |
-
URI
http://stje.kir.jp/index.html
専門日本語教育学会
-
isVersionOf:http://stje.kir.jp/download/07_21.pdf
|
収録誌情報 |
-
-
NCID
AA11888424
-
ISSN
13451995
-
専門日本語教育研究
en
Journal of technical Japanese education
-
号7
開始ページ21
終了ページ28
|
ファイル |
-
-
本文
-
1.2 MB
(application/pdf)
-
|
コンテンツ更新日時 |
2023-12-22 |