タイトル |
-
学術論文の導入部分における展開の型の分野横断的比較研究
-
en
An analysis of discourse structure of introductions of academic papers in various disciplines
|
その他のタイトル |
-
ガクジュツ ロンブン ノ ドウニュウ ブブン ニ オケル テンカイ ノ カタ ノ ブンヤ オウダンテキ ヒカク ケンキュウ
|
作成者 |
-
-
en
OSHIMA, Yayoi
ja
大島, 弥生
ja-Kana
オオシマ, ヤヨイ
-
-
en
SATO, Sekiko
ja
佐藤, 勢紀子
ja-Kana
サトウ, セキコ
-
-
en
CHINAMI, Kyoko
ja
因, 京子
ja-Kana
チナミ, キョウコ
|
権利情報 |
-
©2010 専門日本語教育学会
-
本文データは学協会の許諾に基づきJ-STAGEから複製したものである
|
主題 |
-
Other
ジャンル分析
-
Other
分野横断研究
-
Other
研究論文
-
Other
導入部分
-
Other
文章構造
-
Other
en
Genre analysis
-
Other
en
Cross-disciplinary study
-
Other
en
Academic papers
-
Other
en
Introduction
-
Other
en
Discourse structure
|
内容注記 |
-
Other
40018281757
-
Other
application/pdf
-
Abstract
本研究では、幅広い分野の留学生に対する論文読解・作成支援に必要な情報を得るために、人文科学・社会科学・工学各90 編、計270 編の日本語原著論文を対象に、「導入部分」に典型的に出現するとされる構成要素の分析を行った。すなわち、「a)研究の対象と背景の説明、b)先行研究の提示・検討、c)研究目的・研究行動の提示」という構成要素の現れ方を比較し、これらの「導入的要素」の分野間の異同について分析した。その結果、共通点としてa→b→c という典型的な展開の型が確認された一方で、分野や雑誌による展開の違いが明らかになった。また、冒頭章以降の章でc が再帰する「課題設定再帰型」のパターンが観察された。これらの結果から、学習者への論文読解・作成指導に関して提言を行った。
-
Other
With a view to assisting international students’ comprehension and production of academic papers in various disciplines, this study analyzed the appearances of three moves recognized as being “typical of introduction” in a total of two hundred and seventy Japanese papers in representative academic journals in natural sciences, social sciences, and humanities. The three typically introductory moves, i.e., a) description of the research object and background, b) discussion of previous studies and c) statement of the purpose and outline of the study, were actually observed to appear in the pattern “a→b→c” across many different disciplines, while some features were specific to a field or to a certain journal. Also, another pattern was recognized where the move c) recurs in sections following the initial sections. Some proposals of the pedagogical nature were made based on the results.
|
出版者 |
専門日本語教育学会
|
日付 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
VoR |
資源識別子 |
URI
https://jrckicn.repo.nii.ac.jp/records/378
|
関連 |
-
URI
http://stje.kir.jp/index.html
専門日本語教育研究
-
URI
https://www.jstage.jst.go.jp/browse/jtje/-char/ja/
専門日本語教育研究(J-STAGE)
-
isVersionOf:https://www.jstage.jst.go.jp/article/jtje/12/0/12_0_27/_article/-char/ja/
|
収録誌情報 |
-
-
NCID
AA11888424
-
ISSN
13451995
-
専門日本語教育研究
en
Journal of technical Japanese education
-
号12
開始ページ27
終了ページ34
|
ファイル |
-
-
本文
-
693.2 kB
(application/pdf)
-
|
コンテンツ更新日時 |
2023-12-22 |