一覧に戻る

タイトル
  • ja 書評ゲーム「ビブリオバトル」導入の試み
  • en Using Bibliobattle, a Book Review Game, for Developing Public Speaking Skills
作成者
    • en YAMAJI, Naoko ja 山路, 奈保子 ja-Kana ヤマジ, ナオコ
    • en SUTO, Hidetsugu ja 須藤, 秀紹 ja-Kana ストウ, ヒデツグ
    • ja 李, セロン en LEE, Saerom
アクセス権 open access
権利情報
  • ja コピーライト © 2013 日本語教育学会 (利用は著作権の範囲内に限られる)
主題
  • NDC 810
  • Other ja ビブリオバトル
  • Other ja 日本語パブリックスピーキング
  • Other ja 書評
  • Other ja ゲーム性
内容注記
  • Other application/pdf
  • Abstract ja 本稿は,書評ゲームである「ビブリオバトル」を日本語パブリックスピーキング(1)入門として大学・大学院留学生を対象とする日本語授業に取り入れる試みの実践報告である。「ビブリオバトル」は,複数のプレゼンターが各自で選んだ本を紹介した後,聴衆が「最も読みたくなった本」に投票し,最多票を得た本を「チャンプ本」とする書評ゲームである。これを留学生対象の日本語コースで実施した。参加学生はそれぞれ2度プレゼンターとして書評プレゼンテーションを行った。その結果,聴衆が「チャンプ本」を選ぶというゲーム性が参加学生のモティベーションを高め,聴衆の理解や共感に対する配慮をもたらした。ビブリオバトル導入は日本語学習者のパブリックスピーキング技能向上に有効であることが示唆された。
  • Abstract en This paper reports on the results of using Bibliobattle for developing international graduate and undergraduate students' public speaking skills. Bibliobattle is a social book review game where each participant presents a review of his/her favorite book so as to persuade as many people as possible to read it, and the audience votes for 'the champ book'. The authors used this game in a Japanese language course where each learner was required to make two book-review presentations during the course. The results revealed that the need to win the audience's interest remarkably raised the learners' enthusiasm, with enhanced consideration for the understanding and feelings of the audience. The use of Bibliobattle was indicated to be an effective method to improve learners' public speaking skills.
出版者 ja 日本語教育学会
日付
    Issued2013-08
言語
  • jpn
資源タイプ journal article
出版タイプ VoR
資源識別子 HDL http://hdl.handle.net/10258/00009582 , URI https://muroran-it.repo.nii.ac.jp/records/9629
関連
  • isIdenticalTo NAID 130005394663
  • isIdenticalTo DOI https://doi.org/10.20721/nihongokyoiku.155.0_175
  • isVersionOf URI https://www.jstage.jst.go.jp/article/nihongokyoiku/155/0/155_175/_pdf/-char/ja
収録誌情報
    • PISSN 0389-4037
    • NCID AN0018947X
      • ja 日本語教育 en Journal of Japanese Language Teaching
      • 155 開始ページ175 終了ページ188
ファイル
コンテンツ更新日時 2024-01-05