一覧に戻る

タイトル
  • ja <論文>岸旗江という女優 --その売り出し方にみる1950年代「独立プロ映画」のイメージ戦略
  • en <Articles>Promoting Actress Kishi Hatae -- 1950s Dokuritsu Pro Filmmaking and Its Image Policy
作成者
    • ja フィオードロワ, アナスタシア en Fedorova, Anastasia ja-Kana フィオードロワ, アナスタシア
    • 所属 en HSE University ja ロシア国立研究大学高等経済学院
アクセス権 open access
主題
  • Other ja 独立プロ
  • Other ja 岸旗江
  • Other ja 原節子
  • Other ja ジャンル批評
  • Other ja スター研究
  • Other en dokuritsu puro
  • Other en independent cinema
  • Other en Kishi Hatae
  • Other en Hara Setsuko
  • Other en genre system
  • Other en star studies
内容注記
  • Abstract ja 独立プロダクションとは従来, 大会社に所属をせずに, プロデューサーや監督, 俳優などの製作者主体に行う映画作りを行うプロダクションを指すが, 日本映画史の文脈においては, 戦後の東宝争議とレッド・パージで撮影所を追われた左翼的な映画人が中心となって起こした映画運動として, 広く認識されている。「独立プロ」という表現が, ある特定の映画運動を意味するようになった背景には, 「独立プロ」という言葉に対する研究者や評論家, そして1950年代に自主製作を始めた映画人自らの強い拘りがあった。1950年代に生まれた左翼的な映画群は, 同時代的な商業映画との接点を一切持たない, 思想的なオルターナティヴとして大々的に宣伝された。しかし, これらの映画テクストには, 商業的メインストリームとの否定しがたい連続性がある。このことを端的に示しているのは, 左翼的な自主映画の看板女優として活躍してきた岸旗江のメディア・イメージである。東宝ニューフェイス第1期生として, 1947年にデビューを果たした岸旗江をめぐる言説のなかで, 繰り返し強調されたのは, その庶民的な性格と, プロレタリアな経歴, そして東宝きっての大スターである原節子との「そっくりな」外見である。戦後初期の日本で左翼的な思想を視覚化していたはずの岸旗江が, その独自な魅力を最大限に発揮出来たのは, 原節子という支配的イデオロギーを象徴するスターとの比較を通してであった。観客を刺激しすぎない, ありきたりな「形」に対する, 斬新で特異な「内容」を強調するアプローチは, 岸旗江という女優の売り出し方に限らず, 独立プロという映画運動全体のイメージ構築に特徴的だった。娯楽的な商業映画とのジャンル的な接近も, そうしたイメージ戦略の一貫で, 意図的に進められていた可能性が高い。独立プロ映画の芸術的特徴や, その歴史的な存在意義, 戦後の日本におけるジャンル映画の系譜を考え直す上で重要な手掛かりである。
  • Abstract en The term dokuritsu puro is derived from the Japanese words "independent" and "production" and thus could refer to any type of film production situated outside of the major film studio system. H owever, in Japan, this term is almost exclusively associated with the film movement that occurred in the early 1950s, when leftist filmmakers were forced to leave the major film studios due to their ideological beliefs and political activities. This paper attempts to explain the reasons behind this limited use of the term dokuritsu puro, while simultaneously presenting a new and more productive way of approaching the body of films associated with it. Leftist films created by independent auteurs in the 1950s were advertised as a radical alternative to the existing mode of filmmaking, yet shared a number of important similarities with commercial genre cinema. A similar paradox is found when analyzing the media presence of Kishi Hatae (1927-2008), one of the leading actresses involved in the making of dokuritsu puro cinema. For example, in the pages of popular magazines, Kishi was defined by her proletarian background but also by her visual affinity with Hara Setsuko (1920-1923), a major Japanese film star associated with the cultural and ideological mainstream. The seemingly contradictory nature of dokuritsu puro's image policy must be reevaluated as a strategic approach adopted by leftist filmmakers in order to maximize their presence in early postwar Japan.
  • Other ja 特集 : 山本明コレクション
  • Other ja 福家崇洋, 上田学 編
  • Other en Special Issue: the Yamamoto Akira Collection
出版者 ja 京都大學人文科學研究所 en THE INSTITUTE FOR RESEARCH IN HUMANITIES, KYOTO UNIVERSITY
日付
    Issued2021-03-31
言語
  • jpn
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ VoR
資源識別子 HDL http://hdl.handle.net/2433/262800 , DOI https://doi.org/10.14989/262800
ID
  • JaLC 10.14989/262800
関連
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN00147988
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB28807659
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA49258744
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AN00376830
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA81230237
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BN03002802
  • references ja 独立プロ通信
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AN00124022
  • references URI https://dl.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/7905163
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AN00376830
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB10579339
  • references URI https://id.ndl.go.jp/bib/027599114
  • references ja スクリーン・ダイジェスト
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA11444690
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AN10087115
  • references URI https://dl.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/7950603
  • references ja 岸旗江 売り出し秘話
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA11444690
  • references URI https://dl.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/7950580
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB24589319
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/AA11444690
  • references URI https://iss.ndl.go.jp/books/R100000002-I000007117220-00
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB25961834
  • references URI https://dl.ndl.go.jp/info:ndljp/pid/7905163
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB23125560
  • references URI https://ci.nii.ac.jp/ncid/BB1707122X
収録誌情報
    • PISSN 0449-0274
    • NCID AN00122934
      • ja 人文學報 en The Zinbun Gakuhō : Journal of Humanities
      • 116 開始ページ53 終了ページ67
ファイル
コンテンツ更新日時 2023-10-18