一覧に戻る

タイトル
  • ja 新しい教育評価システムの構築 : 評価の「可視化」と「共有化」
  • en Construction of a new educational evaluation system
作成者
    • ja 金子, 満 ja-Kana カネコ, ミツル en KANEKO, Mitsuru
主題
  • Other ja 教育評価
  • Other ja 地域の教育力
内容注記
  • Other ja 2010-2011年度科学研究費助成事業(科学研究費補助金(挑戦的萌芽研究))研究成果報告書 課題番号:22653100 研究代表者:金子満 (鹿児島大学教育学部准教授)
  • Other ja 本研究は「我が地域の教育力」の具現化を目指すことを命題としつつ、その手法としての評価活動の重要性を指摘した。その手法として①地域の構成員による地域活動への思いをKJ法により可視化し、その後シェアエアリング(共有化)を行った。②KJ法によって地域活動のテーマを焦点化しつつ、テーマに対する現状を個々の構成員の自己評価によって点数化(可視化)し、シェアリング(共有化)させながら、次の具体的な活動の目標を再設定させた。成果として、地域の構成員の主体的な活動が活発に展開することになり、これらの手法がスパイラル的に展開することが最終的に「わが地域の教育力」の具現化へとつながるという結論に至った。
  • Other en This study intends to embody “educational function of our community”, and indicates the importance of evaluation activity as method to embody “educational function of our community”. The process of evaluation activity in this study is as follows. 1. Visualization of the thought about community activity of community members by KJ method and sharing of this conclusion 2. Focusing of the subject in community activity by KJ method and sharing of this conclusion 3. Embodiment through scoring of the present situation of each subject by self-evaluation of each community member and sharing of this conclusion 4. Resetting of the goal of next concrete activity That the activity of community members develops actively is the aggressive result of this study.This study concludes that the spiral development of this evaluation activity connects to the embodiment of “educational function of our community”.
出版者 ja 鹿児島大学 en Kagoshima University
言語
  • jpn
資源タイプ research report
出版タイプ VoR
資源識別子 HDL http://hdl.handle.net/10232/14778 , URI https://ir.kagoshima-u.ac.jp/records/11119
ファイル
コンテンツ更新日時 2024-03-12