一覧に戻る

タイトル
  • ja スカイプ©英会話を活用した短期大学英語授業の試み ─フィリピン人講師との1 対1 のオンライン英会話レッスンを 授業に組み込むことによる効果─
その他のタイトル
  • en Using Skype© to enhance junior college student s’ oral English proficiency: ─ Effects of integrating one-on-one online lessons with Filipino teachers in regular English courses ─
作成者
    • 三田, 薫
権利情報
  • CC BY-NC-ND
主題
  • Other 第二言語教育
  • Other スカイプ©
  • Other EFL 環境
  • Other 短期大学
  • Other オンライン英会話
  • Other フィリピン人講師
  • Other 1 対1
  • Other 内発的動機づけ
  • Other 自己決定理論
  • Other WTC
  • Other second language education
  • Other Skype©
  • Other EFL setting
  • Other junior college
  • Other voice and video chat in English
  • Other Filipino teachers
  • Other one on one
  • Other intrinsic motivation
  • Other Self-Determination T heory
  • Other Willingness to Communicate( WTC)
内容注記
  • Other 本稿では、スカイプ英会話を短期大学の英語コミュニケーション学科正規科目に導入した英語教育の調査結果を紹介する。3つの選択科目の授業内で学生は、フィリピン人講師と25 分間の1対1 の英会話に毎時間参加した。この取り組みの目的は、学生のスピーキングによるコミュニケーションの自信と習熟度を上げることであった。学生は、授業について高い満足度を示した。質問紙調査の結果、「第二言語コミュニケーションの自信」に関わる項目で、事後に平均が有意に高まっていることが明らかになった(p<.01)。この結果について、インタビュー調査の質的データと合わせて、さらなる分析を行った。
  • Other The current study investigates the implementation of Skype-based video chat in three regular elective English courses for junior college students majoring in English, who engaged in twenty-five-minute one-on-one Skype video lessons with Filipino instructors in every 90-minute class per term. The aim of this activity was to increase students’c onfidence and proficiency in oral communication. The students reported great satisfaction with the lessons. Questionnaires and interviews were administered for data analysis. Quantitative analysis of attitudes indicated that the difference at the beginning and the end of the study concerning L2 communication confidence was statistically significant at p<.01, whose implication was further explored in detail employing responses of open-ended questions and interviews.
出版者 実践女子短期大学
日付
    Created2014-07-15 , Issued2014-02-04
言語
  • jpn
資源識別のタイプ departmental bulletin paper
出版タイプ NA
資源識別子 URI http://id.nii.ac.jp/1157/00001243/
収録誌情報
    • NCID AA11687830
    • ISSN 1347-7196
      • 実践女子短期大学紀要 = The bulletin of Jissen Women's Junior College 35, 19-43
ファイル
コンテンツ更新日時 2021-04-13