タイトル |
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ja
メディア化する文化 : 日本のコンテンツ・ツーリズムとポップカルチャー
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作成者 |
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アクセス権 |
open access |
権利情報 |
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ja
本稿は2013 年に英国Ashgate 社から出版された以下の論考を、同社の許可を得て日本語に翻訳し、整形したものである。
Beeton, S., Yamamura, T. and Seaton, P., 2013, “The Mediatisation of Culture: Japanese Contents Tourism and Pop Culture,” Jo-Anne Lester and C. Scarles eds., Mediating the Tourist Experience: From Brochures to Virtual Encounters, Farnham: Ashgate, 139-54. Copyright © 2013
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主題 |
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Other
ja
ポップカルチャー
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Other
ja
コンテンツ・ツーリズム
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Other
ja
フィルム・インデュース ト・ツーリズム
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Other
ja
ソフトパワー
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Other
ja
メディア
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Other
ja
アニメ
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Other
en
pop culture
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Other
en
contents tourism
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Other
en
film-induced tourism
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Other
en
soft power
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Other
en
media
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Other
en
anime
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NDC
689
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内容注記 |
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Abstract
ja
本稿では、日本における、ポップカルチャーがツーリズムに及ぼす 影響力について、特に今日のポップカルチャー表現の典型例である映像を中心とし た視覚媒体と関係付けつつ整理を行う。そして、“soft power”(ソフトパワー)概念 をポップカルチャーとツーリズムに援用することで、それらが持つ創造的な役割、 意味構築の役割の重要性について検討を行う。また、映像などのポップカルチャー が我々を惹きつける力――そうしたポップカルチャーが持つ意味、すなわち“content” (コンテント)の道筋をたどるよう、ツーリストに目的意識を与えるような力―― の大きさについても議論を行う。そのうえで、「コンテンツ・ツーリズム」概念を どう捉えるべきか、再検討を行う。
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Abstract
en
In this paper, we look at the growing influence of pop culture on tourism in Japan, particularly in relation to film as an exemplar of today's popular cultural expression. By applying the concept of "soft power" to popular culture and tourism, we illustrate its significance as tourism generator and meaning-maker. We also argue that the attraction of film and popular culture is greater than the sum of its parts, imparting a sense of purpose to tourists following the path of the meanings (or content) inherent in popular culture. Finally, the concept of "contents tourism" is re-examined.
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出版者 |
en
Research Faculty of Media and Communication, Hokkaido University
ja
北海道大学メディアコミュニケーション研究院
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日付 |
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言語 |
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資源タイプ |
report |
出版タイプ |
VoR |
資源識別子 |
HDL
http://hdl.handle.net/2115/58303
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収録誌情報 |
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en
The Theory and Practice of Contents Tourism
ja
コンテンツツーリズムの理論と実例
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開始ページ1
終了ページ18
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ファイル |
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コンテンツ更新日時 |
2023-07-26 |