Back

Title
  • ja 自然の仕組みを理解する科学教材・実験模型のデザイン
Alternative
  • en TEACHING MATERIALS AND EXPERIMENTAL MODELS FOR SCIENCE EDUCATION
Creator
Rights
  • CC BY-NC-ND
Description
  • Other わかりやすく面白いサイエンスの授業が注目されている。自然の仕組みを説明するために科学教材・実験模型の製作では機能面が重視されるが、若い世代のデザイン志向にも配慮すれば効果的な授業展開が可能となろう。手を動かして体験し、創意工夫するデザイン教育法は、サイエンス教育においても有益な効果を挙げよう。今回は、本学の授業において原理が理解しにくく、イメージが掴めないテーマについて問題点を明らかにし、わかりやすく面白いサイエンスの授業へ展開するために必要な改善点を考察した。とくに、科学教材・実験模型を作りながら、原理を理解するプロセスを検討した。最初に、光の回折及び干渉(ヤングの干渉実験)についてレーザー光とスリットを用いた教材を製作した。本研究では、理解が困難と思われる量子力学の基本概念をより容易に理解させることを目的とした。併せて我々の住んでいる日常世界が、実は多くの人が想像している以上に不思議な自然法則によって支配されていることを認識させた。また、実験を行う前と後で理解度がどのように向上したかをリサーチし、効果を確認した。さらに、力学の基礎を理解させるうえで、「力と加速度」を理解するための教材を作成した。
  • Other In the field of science education, interesting andattractive contents are required to explain mechanismsof the nature. Not only functional aspects of teachingmaterials (kyozai), also exterior design of kyozai wouldattract students in science class. We examined contentsof science education in Kobe Design University andclarify what complicated principles and themes were forstudents to understand. In particular, using kyozai andexperimental models we considered learning process ofstudents for scientific principles. At first, in Young’sexperiment (deflection and interference of light) wedesigned kyozai with use of laser light and slits. Weattempted to improve both materials and skills ofteaching regarding basic concept of quantum dynamics.Further, we asked students in class of physics in KDU torecognize mysterious principles of the nature in our dailylife. In addition, questionnaire survey was conducted tograsp how the students improved their understanding.Also, to teach basics of dynamics, we designed kyozai of“strength and acceleration”.
Publisher 神戸芸術工科大学
Date
    Created2013-10-05 , Issued2010-11-24
Language
  • jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Version Type NA
Identifier URI http://id.nii.ac.jp/1100/00000064/
Journal
  • 芸術工学2010
File
Oaidate 2022-04-19