Back

Title
  • ja テキストマイニングによる成長報告書の分析
  • en Analysis of development reports using text mining
Creator
    • ja 西本, 大策 en NISHIMOTO, Daisaku
    • ja 李, 慧瑛 en LEE, Hyeyong
    • ja 緒方, 重光 en OGATA, Shigemitsu
    • ja 下髙原, 理恵 en SHIMOTAKAHARA, Rie
    • 別名 ja 下高原, 理恵
    • ja 峰, 和治 en MINE, Kazuharu
    • ja 新橋, 澄子 en SHIMBASHI, Sumiko
    • ja 深田, あきみ en FUKADA, Akimi
Subject
  • Other ja 経験型実習
  • Other ja ポートフォリオ
  • Other ja 計量テキスト分析
  • Other ja 自己組織化マップ
  • Other ja 対応分析
  • Other en practicums
  • Other en portfolios
  • Other en quantitative text analysis
  • Other en self-organizing maps
  • Other en correspondence analysis
Description
  • Other ja 研究目的は、看護学生が認識する成長を明らかにし、看護教員が認識する成長の概念と比較することである。ポートフォリオを導入した領域別実習前半終了時と後半終了時における成長報告書の自由記述をテキストマイニングの手法を用いて分析した。学生84名と教員13名の自由記述データを計量テキスト分析の手法を用いて分析した。成長報告書10語以上の頻出語分析結果において、学生が認識する成長は「リフレクション」から「獲得した力」へと変化していた。また、実習前後の自己組織化マップでは、4群のカテゴリーが抽出された。対応分析による抽出後の全体的布置において、学生と教員では成長と認識する内容に相違があることが分かった。学生は、知識や看護技術の向上を「自己の成長」と捉える傾向があり、一方、教員は学生の3領域のバランスに配慮しながらも特に情意領域の「感性」を重視していることが示唆された。
  • Other en PURPOSE: The present study aimed to reveal information about the growth experienced by nursing students through analysis of free written reports on development. METHODS: Reports were written before the first half and after the second half of domain-variant practicums that had introduced portfolios. The nursing students' reports were compared to nursing faculty's ideas on perceptions od development. Free written data iof 84 students and 13 faculty members were analyzed using quantitative text analysis. RESULTSandCONCLUSION: Analysis of 10 frequently appearing words within the developmental reports indicated that the perceived growth of students changed from ""reflection"" to ""abilities obtained."" Four categories were extracted from self-organizing maps from before and after practicum. Differences were observed in content perceived as showing growth between students and faculty in overall arrangement of sampled words from correspondence analysis. Knowledge and enhanced skills in nursing tended to be perceived by students as ""self-growth,"" whereas faculty were particularly focused on the emotional domain of ""sensitivity,"" taking into consideration the balance of the three domains; congnitive domain, affective domain and psychomotor domain.
Publisher ja 鹿児島大学 en Kagoshima University
Date
    Issued2016-03-31
Language
  • jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Version Type VoR
Identifier HDL http://hdl.handle.net/10232/26665 , URI https://ir.kagoshima-u.ac.jp/records/3145
Journal
    • PISSN 13462180
    • NCID AA11358555
      • ja 鹿児島大学医学部保健学科紀要 en Bulletin of the School of Health Sciences, Faculty of Medicine, Kagoshima University
      • Volume Number26 Issue Number1 Page Start41 Page End49
File
Oaidate 2024-01-30